Læs Mere

Mere om Bowtech


Historien bag Bowtech©


Bowen-teknikken blev udviklet i 1950`erne af den nu afdøde Tom Bowen fra Australien.

Tom Bowen var ikke uddannet indenfor sundhed og helse, men blev alligevel en meget anerkendt og efterspurgt terapeut med over 13.000 klienter om året inden hans død i 1982.


Elaine og Oswald Rentsch blev inviteret til at studere hos ham for at dokumentere og videreføre hans arbejde. 4 år efter Toms død, begyndte de at undervise i teknikken i flere dele af verdenen.


I 1987 etablerede de ”The Bowen Therapy Academy of Australia”, som skal sikre at teknikken fremover vil blive videreført og undervist i sin oprindelige form. I dag har mere end 10.000 terapeuter over hele verden modtaget denne undervisning.


I 2001 blev Bowtech© bragt til Danmark.

 

Bowtech© navnet – din garanti !


Bowtech© er et registreret varemærke, som kun må benyttes af behandlere, som er uddannet af instruktører, der er godkendt af ”The Bowen Therapy Academy og Australia”  - Altså er navnet Bowtech din garanti for at terapeuten er uddannet til at udføre Bowenterapi efter den originale tekniks principper.



Lovgivning og Tilskud.


Ifølge lovgivningen må alternative behandlere ikke helbrede, det er forbeholdt lægerne. Derfor vil man kun opleve vage ord og vendinger, når alternative behandlere skriver og udtaler sig om, hvad de laver.


Det alternative marked er stort og fra Sundhedsstyrelsens side har man prøvet at lave en blåstempling af behandlere, RAB = Registreret Alternativ Behandler. Ikke alle behandlingsformer kan pt. registreres herunder.


Bowtech er endnu ikke godkendt af sundhedsstyrelsen.


Der er endnu ikke tilskud til alternativ behandling fra sygesikringen, men flere og flere forsikringsselskaber betaler for alternative behandlinger fx til piskesmældsskader. Der skader ikke at spørge dit forsikringsselskab.

 

Læs mere om Bowtech her  Bowtech.dk



Lidt om stress:

Hvad er stress?


Stress er en naturlig hormonel reaktion hos både menneske og dyr og den hjælper os til at at håndtere udfordrende situationer. Hormonerne påvirker os både fysisk og psysisk. 


I dag handler stress heldigvis ikke om at skulle overleve, når vi oplever den. Lidt stress af og til er helt i orden. Men hvis stressen hober sig op i kroppen, så er det vi oplever ændringer fysisk og psykisk.


Langvarig stress påvirker både vores arbejdsindsats, sociale liv og vores generelle livskvalitet negativt.


Alle kan blive stressede, hvis omstændighederne er til det. Stress sker ubevidst, så det er ikke altid man er klar over den, derfor er det godt at kende faresignalerne.


Faresignaler:

faresignaler kan deles i farver som et trafiklys

  

Røde Stress signaler:


  • Glemmer ting / er fraværende
  • Eksem / sygdom forværres
  • Uforklarlige smerter
  • Mindre social
  • Større forbrug af stimulanser
  • Aggressiv
  • Mave- og tarm problemer
  • Blødningsforstyrrelser hos kvinder


Oplever du røde signaler, anbefales du at gå til lægen og blive chekket.


Gule Stress signaler:


  • Træthed,
  • sover dårligt,
  • tænker hele tiden,
  • uro i kroppen,
  • indre modstand og modvilje, *irritabel,
  • let til tårer,
  • indesluttet etc.


Oplever du gule signaler, er det en kraftig påmindelse om, at nu er tiden til at ændre på dine vaner.


Grønne stresssignaler


    • Midlertidig hjertebanken
    • Midlertidig rysten /tics
    • Sveder
    • Tørhed i munden
    • "Sommerfugle” i maven
    • knugen i bryset / maven
    • Tissetrang
    • Anspændthed


    Grønne signaler er tegn på at du presser dig selv – og måske skal passe lidt på. Signalerne er gode at lære at genkende, for så kan du i tide ændre dine vaner. 





    Gode råd mod Stress


    • Mærk dine stresssignaler !
    • Vær fysisk aktiv !
    • Slap af mentalt !
    • Få nok søvn !
    • Skriv dine tanker ned !
    • Lær at prioritere !
    • Er glasset halv fyldt eller halvt tomt ?
    • Få  fokus på dine handlemuligheder !
    • Pas godt på dig selv !
    • Få et "helt" liv